Op 26 november kwamen huurders, corporatiemedewerkers en partners samen bij Huurders Holland Rijnland.
Thema van de avond: ๐ต๐ผ๐ฒ ๐ฑ๐ผ๐ผ๐ฟ๐ฏ๐ฟ๐ฒ๐ธ๐ฒ๐ป ๐๐ฒ ๐ฑ๐ฒ ๐๐๐ถ๐น๐๐ฒ ๐ฟ๐ผ๐ป๐ฑ ๐ด๐ฒ๐น๐ฑ๐๐ผ๐ฟ๐ด๐ฒ๐ป ๐ฎ๐ฐ๐ต๐๐ฒ๐ฟ ๐ฑ๐ฒ ๐๐ผ๐ผ๐ฟ๐ฑ๐ฒ๐๐ฟ?
We hoorden van Stichting GeldZorg Alphen aan den Rijn e.o. en Zorg en Zekerheid hoe snel het mis kan gaan.
Eรฉn kapotte koelkast, een hogere zorgpremie of een vergeten rekening kan al genoeg zijn.
Rekeningen stapelen zich op, schaamte groeit, en mensen vragen vaak te laat om hulp.
In het panelgesprek viel vooral dit op: wij kunnen samen eerder in beeld zijn. Dat begint dichtbij, in de wijk en in het contact met huurders.
Drie dingen helpen daarbij:
๐น ๐ฉ๐ฟ๐ผ๐ฒ๐ด ๐๐ถ๐ด๐ป๐ฎ๐น๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป: zie je iemand die vastloopt, trek op tijd aan de bel.
๐น ๐ก๐ฎ๐ฏ๐ถ๐ท ๐๐ถ๐ท๐ป: als corporatie, huurdersvereniging, gemeente of zorgpartner zichtbaar en benaderbaar zijn.
๐น ๐ฉ๐ฒ๐ฟ๐๐ฟ๐ผ๐๐๐ฒ๐ป ๐ด๐ฒ๐๐ฒ๐ป: zonder oordeel luisteren en samen zoeken naar oplossingen.
Buurtbewoners spelen daarin ook een belangrijke rol. Zij merken vaak als eerste dat het niet goed gaat. Een eenvoudig gesprek kan het begin zijn van verandering.
Huurders Holland Rijnland en de corporaties in de regio blijven met partners werken aan vroegsignalering en ondersteuning. Zo willen we samen stille armoede doorbreken en zorgen dat huurders zich gezien en gesteund voelen. ๐ฌ๐ค
๐ฆ๐๐ถ๐น๐น๐ฒ ๐ฎ๐ฟ๐บ๐ผ๐ฒ๐ฑ๐ฒ ๐๐ถ๐ฒ ๐ท๐ฒ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐ฎ๐น๐๐ถ๐ท๐ฑ